Vad handlar lajvet om

Storlajv 2024 - De maskerades dom




Vad handlar lajvet om?

Tre mårdar har befriats! Tappra knektar från Marvellos kompani, tillsammans med legosoldater från Svarta Eken drev bort de rövare som gjort värdshuset till sitt högkvarter. Först firade folket i byn. Rånmördarna, tjuvarna och patrasket hade jagats undan, men nu anlände fler och fler från Mercatos rika handelsfamiljer. Högt uppsatta tempeltjänare, häxjägare från venandiorden, välrustade knektar, pompösa handlare och domare! Det ryktas om att det ska hållas rättegång och utfrågningar. 

 

Hjälpte byborna rövarna under de månader som Tre mårdar var ett tjuvanäste? Bistod man inte med mat och ved? Tvättade man inte rövarnas kläder och la om deras sår? Att hjälpa sådant pack kan leda till hårda straff...

 

Kan byborna bevisa sin oskuld? Vilka straff väntar de som finns skyldiga? Finns det ännu hämndlystna rövare kvar i de djupa skogarna? Vad ska modertemplet göra åt de revolutionära läror som spreds i byatemplet? Var finns allt det silver och guld som rövarna roffade och som de inte han få med sig? Vad smyger i månens sken bakom dunkla granar? Och är det sant att det vankas maskeradbal? Vad ska man då ha på sig?

 

(Det kommer alltså att bli en arkipelagisk maskeradbal under lajvet. Bara arkipelager med mask är inbjudna men det kommer vara lätt att lura dörrvakten.)


Var befinner vi oss?

Lajvet utspelar sig alltså i mitten av Skuggveden. Omnejden kan kallas för "by", då det finns några enstaka bofasta på platsen, i timrade hus eller tältläger. Mestadels cirkulerar resenärer som samlats kring värdshuset Tre Mårdar i beskydd från Skugglande för, en natts vila, handlande, politiska ärenden, magiutbyte eller något annat ärende. Platsen benämns i folkmun bara som Tre Mårdars gård.


 

Vad kommer du att ha möjlighet att uppleva på lajvet?

-Mystik, magi och skräck i en mörkare fantasyvärld.

-Kulturspel, i flera välskrivna och tydligt definierade kulturer.

-Politiska intriger, med chiffer, brev, hemliga agendor, löften och svek.

-Klassiskt äventyrande, med sökandet efter uråldriga skatter och actionfyllda strider.

-Myslajvade med brinnande lägereldar, kokande tekittlar, lekar och sånger på världshuset.



Spelbara grupper 2024 



Årets storlajv ”De maskerades dom” fokuserar på arkipelagiska intriger och den arkipelagiska kulturen.

De flesta lajvare kommer alltså att tillhöra någon av grupperna från Mercatos. Om du tillhör en sådan grupp så ska du även välja vilken släkt från Mercatos du tillhör. Detta gör att de flesta karaktärer på lajvet kommer att ha dubbla lojaliteter, dels mot sin grupp men även mot sin släkt.

Det kommer som vanligt finnas möjlighet att spela roller från andra kulturer också och det är välkommet, men vi kommer vara mer restriktiva med att tillåta stora grupper från de andra kulturerna.


För att kunna prata ihop er, byta info och annat skoj så rekommenderar vi att ni går med i årets facebookgrupper. Info om dem hittar ni här.

 

 

GRUPPER FRÅN MERCATOS


Mercatos lagrådstribunal

En samling bläckdoftande skrivare, strikta domstolsväktare och lagkunniga som kommit till Tre Mårdar för att pröva och döma alla som på något vis varit inblandade under den period när värdshuset var en bas för skogens rövare.

 

Maestro Clericus delegation

Byns tidigare präst mördades under mystiska omständigheter och den nuvarande sägs predika ytterst tveksamma budskap. På uppdrag från modertemplet i Vizany har Mercatos högsta clericus med tillhörande altarsångare, offerförättare och skriftlärda anlänt för att se till att bybor och resenärer får rätt andlig undervisning och att inga kätterska läror frodas.

 

Venandiordens utsända

Det florerar alltid rykten om svartkonstnärer och andeväsen i Skuggvedens djup, men just nu känns de mer påtagliga än på länge. Venandiordens häxjägare är på plats för att finna, fördriva eller nedgöra häxmästare och andra styggelser som kan gömma sig i skogarna.

 

Exkursionen från Mercatoakademin

Skogarna innehåller ack så mycket material värt att studera, alltifrån exotiska läkeväxter till uråldriga ruiner. Oftast har det varit både farligt och besvärligt att resa ut. Men nu när stora mängder beväpnat och pålitligt folk reser från Mercatos är det ett lysande tillfälle att ge sig ut. Dessutom ryktas det om att avhoppare från akademin befunnit sig vid Tre Mårdar för att sprida irrläror och de kan såklart inte fortsätta att dra dåligt rykte till lärosätet.

 

Marvellos legoknektskompani ”De bevingade lejonen”

Kapten Marvello är en besjungen gammal legoknekt vars kompani var med och drev ut rövarna från Tre Mårdar. Nu är trupperna här för att upprätthålla lag, ordning och säkerhet på uppdrag från Mercatos styrande råd. Kompaniet är något av en språngbräda för ungdomar från förnäma familjer som önskar sig en militärkarriär, så där blandas mer erfarna knektar med rikemansbarn.



SLÄKTEN FRÅN MERCATOS


De la Bartholomy

Familjen De la Bartholomy härstammar från Arulei men tvingades bort från staden för över femtio år sedan. Från början sågs de som märkliga utlänningar men numera har den förmögna handelsfamiljen fått en stabil position i Mercatos råd. Familjen är i stort kända för två saker, dels för sitt stora stöd till akademin, dels för sitt brinnande hat mot sin tidigare hemstad.  

Mastrangeli

Mastrangeli är de största jordägarna i Mercatos. Vajande vete, oliver och druvor har gjort familjen rik. Familjens kapital är stort och deras egendomar större. Trots detta dras de med ett rykte om att vara något enkla och lantliga. Familjen har även en låginstensiv fejd mot familjen De Ambrosia som varat i årtionden.


Castillo

Castillo är en av Mercatos äldsta familjer. Gammalt tillbaka var det de som skötte stadens försvar. Idag har de breddat sin verksamhet betydligt och givit slagit sig in på både handel och jordbruk. Det gamla arvet märks dock av. Mercatos krigsingenjörsläroverk drivs helt av familjen. Där skapas och testas framtidens krigsmaskiner. Castillo är även känd som den familj som arbetar hårdast för att skapa enighet mellan de andra familjerna.

De Ambrosio

De Ambrosio har gjort sig stora pengar på handel. Framförallt med exotiska lyxvaror. Familjen har goda kontakter med folk bortom arkipelagens städer, sommermarkiska baroner och kargiska jarlar. Bortsett från sin mångåriga fejd med familjen Mastrangeli är De Ambrosio antagligen mest kända för hur mycket de skänker till konstnärer, teatrar, musiker och skulptörer. Otaliga konstverk i Mercatos är präntade med orden ”...med stort tack till familjen De Ambrosio”.


Luzianio-Aurum

Den utan tvekan rikaste familjen. De kontrollerar Mercatos myntverket och styr därtill Mercatos kapitelhus i Aurumorden. Den ordern som fungerar som hela arkipelagens bankväsende. Den mängd silvermynt som går genom familjens händer är ofattbar. Familjen är känd för att ligga väldigt lågt i Mercatos interna politik samtidigt som de har goda kontakter i de flesta andra arkipelagiska städer.



ÖVRIGA GRUPPER


Värdshuspersonal

I värdshuset arbetar fortfarande personal trots att många av dem står anklagade för att ha hjälpt rövarna. Öl ska bryggas, gröt ska kokas och ved ska huggas. Soldater vakar över de misstänkta och värdshuspersonal som försöker fly kommer att antas vara skyldiga till allt de anklagas för.




SPECIAL: Om du anmäler dig som värdshuspersonal så kommer du endast att betala halv lajvavgift! I gengäld förväntas du hjälpa till vid värdshuset. De arbeten som kommer att behöva göras är av enklare sort, exempelvis se till så att det finns upphuggen ved och diskvatten, hjälpa till med servering, eller turas om att hålla bardisken. Det planeras inte för någon matlagning under lajvet annat än kaffekokning och eventuellt grötkok men detta kan komma att ändras.

 

Sommermarkiska pilgrimer

Ryktet har nått Sommermarks gårdar och stugor att en sommermarkisk präst predikar vid Tre Mårdar. Och som han predikar! Han säger att man inte måste lyda grevar och baroner! Han lovar syndernas förlåtelse till alla och envar! Ryktet säger att han kan bota allt ifrån mardrömmar till lungsot. Många fattiga och sjuka från sommermark har vandrat till Tre Mårdar men även en del fattiga och utstötta arkipelager.

Handelskogen Uvens besättning

Ifrån den befästa bosättningen Spjutholm har koggen Uven kommit. En band med krigare, handlare, ofria och andeviskande varar från Kargaland har vandrat sista biten från floden upp till Tre Mårdar. De är kända för att handla med allt som kan dra in silver, må det vara pälsverk, uppgrävda skatter eller trälar. De säger att de vill lära sig mer om arkipelagers seder och bruk men illvilliga rykten gör gällande att de även plundrar när tillfälle ges.

 

Brutna spjutets hyrsvärd

En krigshärdad klan från Miraktervidderna har vandrat österut. Deras boskap är stulen och deras jaktmarker erövrade. Alla deras grannar gick samman mot dem och drev dem från vidderna. Nu har de givit sig iväg på en lång vandring för att finna anställning som legosoldater. De är skickliga vandrar och krigare men många av dem är märkta av de hårda strider de utkämpat. Förutom nomadiska bågskyttar, spårare och kämpar har de även plockat upp några enstaka arkipelager i sina led för att få hjälp att hantera de arkipelagiska stadsstaternas snåriga byråkrati.

 

Fasor i skogen

Även om rövarbanden drivits i väg så blir Skuggvedens skogar aldrig helt säkra. Förvridna dråpare på jakt efter offer, kargiska plundrarband eller eftersläntrande rövare finns fortfarande kvar. Om du vill spela fasor i skogen så kommer du antingen att få ha dubbla roller, en ”civiliserad” roll som kan bo i byn och en ”farlig” roll som är ute i skogen, eller så kan du helt välja att bo ute i skogen men kommer då antagligen att få ett mindre socialt lajv.



Hemliga motståndsrörelsen

Alla är inte nöjda med att arkipelagerna har samlats i Tre Mårdar. En grupp hemliga motståndare har slutit samman för att på olika sätt försvåra för de mercatiska släktena, dess hyrsvärd och rådsfolk. Gamla rövare som uppskattade friheten när det var ett rövarnäste i värdshuset, de som är mot templets lära eller Mercatos styre och nomader som vill att platsen ska få vara fri har sökt sig till varandra för att utöva sabotage. Säkert vill vänner till Gus och värdhuspersonalen att deras kamrater ska slippa stå inför rättegång.

Om du spelar en medlem i motståndet behöver du även ha en täckmantel roll som passar in i något av de andra grupperna ovan.

(Allt sabotage kommer behöva godkännas av arr och vi vill ha ett jämt och roligt spel för alla.)


Övriga

Det är också möjligt att komma med egna förslag, antingen som gruppkoncept eller som enskild. Sommermarkiska pajförsäljare, musiker och artister, ensamma ruinväktare, lurendrejare, vagabonder, skattletare eller vandrande magiker besöker exempelvis ofta värdshuset. Om du har förslag på grupper eller roller hör bara av dig till arrangörsgruppen för att få det godkänt.


CREW!
Kanske en av de viktigaste grupperna att vara med i!

Vi arrangörer är bara tre stycken och vi behöver hjälp innan lajvet med att till exempel:

- Ställa upp intrigområden och quest areas

- Förbereda området innan deltagarna anländer

- In- och utcheckning

- Hjälpa till att visa deltagarna var de ska bo


För att du ska kunna vara med i crew behöver du finnas tillgänglig minst två timmar innan offmötet för att hjälpa oss och en stud efter lajvslut.


Du som kan vara på plats redan dagen innan betalar bara halv deltagaravgift.