Vad handlar lajvet om

Storlajv 2025 - Skuggornas skuld




Vad handlar lajvet om?

I den väldiga och uråldriga skogen Skuggveden ligger värdshuset Tre Mårdar. I generationer har det varit en trygg hamn för resenärer och skattletare som vågat sig i skogens dunkel. Men nu har ingen hört något från värdshuset på månader. Budbärare som reser dit återvänder inte och vilda rykten om vad som hänt florerar runt hela skogen. Är det den gamla fredslöse värdshusvärden som överfaller alla på vägen dit? Är det kargiska plundrare som bränt ner det till grunden? Eller är det något ännu mörkare? Vissa viskar om mörk magi, illvilliga besvärjare och hungriga andar.


Men nu ska sanningen finnas! Värdshusets nya ägare har satt samman en expedition tillsammans med stadsstaten Mercatos styrande för att finna sanningen!


Var befinner vi oss?

Lajvet utspelar sig alltså i mitten av Skuggveden. Omnejden kan kallas för "by", då det finns några enstaka bofasta på platsen, i timrade hus eller tältläger. Mestadels cirkulerar resenärer som samlats kring värdshuset Tre Mårdar i beskydd från Skugglande för, en natts vila, handlande, politiska ärenden, magiutbyte eller något annat ärende. Platsen benämns i folkmun bara som Tre Mårdars gård.


 

Vad kommer du att ha möjlighet att uppleva på lajvet?

-Mystik, magi och skräck i en mörkare fantasyvärld.

-Kulturspel, i flera välskrivna och tydligt definierade kulturer.

-Politiska intriger, med chiffer, brev, hemliga agendor, löften och svek.

-Klassiskt äventyrande, med sökandet efter uråldriga skatter och actionfyllda strider.

-Myslajvade med brinnande lägereldar, kokande tekittlar, lekar och sånger på världshuset.



Spelbara grupper 2025 



Värdshusets nya personal (Kökspersonal + stämningspersonal)

När de tidigare värdshusvärden dömdes för röveri och lögn i rättssak beslagtogs hans värdshus och såldes sedan på auktion. Det köptes av Felice di Zalente och denna har nu givit sig av mot platsen för att ta värdshuset i besittning. Med på färden finns en tross av köksarbetare, pigar, drängar, kockar, bryggare och bokhållare.

.SPECIAL:

Om du spelar kökspersonal som jobbar i köket betalar du bara halv lajvavgift och förväntas hjälpa till med frukost, middag och servering i värdshuset. Det kommer att göras ett schema och du kommer även att ha tid att lajva.


De Tre stjärnornas ätt

En ätt av nomadfolk från vidderna i väster har rest hit. Tidigare fanns här nomadiska ruinväktare men de har inte hörts ifrån på länge och efter oroande drömmar där ett sotsvart lodjur kryptiskt säger att ätten behövs vid Tre Mårdar har en grupp från De Tre Stjärnornas ätt valt att ta den långa resan ut i Skuggveden.


Mercatos utsända

Det styrande rådet i stadsstaten Mercatos är bekymrade över att inte ha hört ifrån Tre Mårdar på så lång tid. Värdshuset är Mercatos nordligaste utpost och man vill inte förlora den. Det styrande rådet har tillsammans med Felice utrustat en expedition. Man sänder notarier och utredare, understödda av livvakter, clericus från templet och besvärjare från akademin. Förhoppningsvis ska man kunna förstå vad som skett på platsen och råda bot på det.

 

Stormjarlens följe

Ryktet att någonting hänt med Tre Mårdar har nått ända upp till det kalla kusterna i norr. Där lever den beryktade men fredlöse och landlöse Stormjarlen som gjort sig ovän med så gott som varenda jarl och ledare i Kargaland. Kanske kan Stormjarlen karva ut ett nytt land åt sig själv inne i Skuggveden? Varor passerar och skatter hittas där, det skulle kunna bli lukrativt.



Vänner, släkt och familj från Sommermark

Vid Tre Mårdar har det alltid arbetat många mer äventyrliga sommermarkare. De har huggit ved, burit vatten, bakat pajer och bryggt öl i utbyte mot kopparmynt och husrum. En del för kortare tid och andra för längre. Men nu har inga bud kommit till deras familjer på många månader. Det är dags att försöka finna dem. En liten expedition av vänner och släktingar har satts samman i Skifferås, kanske har man lyckats hyra in en guide, trollkunnig eller vakt också.



Övriga förslag

Har du andra förslag på grupper? Hör av dig till oss i arrangörsgruppen så kan vi prata ihop oss om det passar.



Har du ingen aning om vad du vill spela? Vill du spela något hemligt, kanske mystiskt? Vill du ha SLP uppdrag och få byta mellan ett par olika roller? Hör av dig till oss i arrangörsgruppen!


Övriga

Det är också möjligt att komma med egna förslag, antingen som gruppkoncept eller som enskild. Sommermarkiska pajförsäljare, musiker och artister, ensamma ruinväktare, lurendrejare, vagabonder, skattletare eller vandrande magiker besöker exempelvis ofta värdshuset. Om du har förslag på grupper eller roller hör bara av dig till arrangörsgruppen för att få det godkänt.


CREW!
Kanske en av de viktigaste grupperna att vara med i!

Vi arrangörer är bara tre stycken och vi behöver hjälp innan lajvet med att till exempel:

- Ställa upp intrigområden och quest areas

- Förbereda området innan deltagarna anländer

- In- och utcheckning

- Hjälpa till att visa deltagarna var de ska bo


För att du ska kunna vara med i crew behöver du finnas tillgänglig minst två timmar innan offmötet för att hjälpa oss och en stud efter lajvslut.


Du som kan vara på plats redan dagen innan betalar bara halv deltagaravgift.