Vad handlar lajvet om

Storlajv 2023 - Knivarnas råd




Vad handlar lajvet om?

Efter värdshusvärdens Giuseppes minst sagt märkliga bröllop med rövarhövdingen Karr har Tre mårdar genomgått en snabb förvandling. Från att ha varit en relativt skyddad plats undan skuggvedens fasor har värdshuset blivit ett tillhåll för stråtrövare, illgärningsfolk och nidingsdådare. Det är numera en plats som hederligt folk skyr och där personalen arbetar under hot.


Efter otaliga sammandrabbningar mellan dessa tjuvar och rånare har ett par rövarhövdingar samlats för att dela upp skogen mellan sig för att på bästa sätt undvika framtida strider och tillsammans kunna undvika att arresteras av rättvisan.


Samtidigt vilar inte skogen. Såväl osaliga andar som hämndlystna knektar och giriga prisjägare stryker runt mellan träden.

Vilket rövarband kommer att komma ut som vinnare från förhandlingarna? kommer rättvisans förkämpar att kunna sätta stopp för tjuvanästet? Vad kommer hända med de stora penningsummor som rövarna stulit från hederliga handlare? Vad är det för mystiskt väsen som tycks iaktta byn från skogens mörker?


Var befinner vi oss?

Lajvet utspelar sig alltså i mitten av Skuggveden. Omnejden kan kallas för "by", då det finns några enstaka bofasta på platsen, i timrade hus eller tältläger. Mestadels cirkulerar resenärer som samlats kring värdshuset Tre Mårdar i beskydd från Skugglande för, en natts vila, handlande, politiska ärenden, magiutbyte eller något annat ärende. Platsen benämns i folkmun bara som Tre Mårdars gård.


 

Vad kommer du att ha möjlighet att uppleva på lajvet?

-Mystik, magi och skräck i en mörkare fantasyvärld.

-Kulturspel, i flera välskrivna och tydligt definierade kulturer.

-Politiska intriger, med chiffer, brev, hemliga agendor, löften och svek.

-Klassiskt äventyrande, med sökandet efter uråldriga skatter och actionfyllda strider.

-Myslajvade med brinnande lägereldar, kokande tekittlar, lekar och sånger på världshuset.



Spelbara grupper 2023


 

Lajvets fokus kommer alltså att ligga kring skogens rövarband och deras hårda förhandlingar, så från arrangörshåll så vill vi se att en majoritet av lajvets deltagare spelar rövare så vi kommer att vara mer återhållsamma med att tillåta grupper som inte är rövarband.


För att kunna prata ihop er, byta info och annat skoj så rekommenderar vi att ni går med i årets facebookgrupper. Info om dem hittar ni här.


 

RÖVARBAND

I första hand söker vi lajvare som vill spela rövare i ett rövarband till detta lajv. Detta är var fokus kommer att ligga under detta lajv. Som medlem i ett rövarband så kommer man att få uppleva det mesta som händer, få delta i spännande förhandlingar och vara i händelsernas centrum. Om ni är ett gäng på 4-8 personer som gärna vill skapa ert eget rövarband så är ni välkomna att höra av er till oss i arrangörsgruppen så kan vi se vad vi kan komma överens om. Annars så finns det flera förvarband att välja på:


Hermelinerna FULLSATTA!

Ett sommermarkiskt rövarband från Krogbergets ödemark. De leds av den sluga My Vesseltass som tycks kunna lukta sig till bakhåll. De har gjort sig kända för att obemärkta kunna stjäla ringarna från baroners fingrar för att sedan försvinna in i skogen ackompanjerade av nidvisor och flöjtspel. 
PS: Missa inte att Hermelinerna har en egen sång!

 

De fördolda tonernas spelemän 

Denna samling kultister sägs dyrka förbjudna gudar och har sökt skydd under skuggvedens trädkronor för att hänge sig åt sitt sökande av otillåten kunskap. Deras offer lättas på såväl blod som klingande mynt. Spelemännen kommer från många olika folk och många av dem har förvridits av sina mörka konster.

 

Skuggklingorna

Som skuggor smyger de fram, med ohörda steg, täckta ansikten och giftdrypande vapen. Fällor, bakhåll och smyganfall är deras tysta melodi. De lämnar endast grunda gravar bakom sig. De sägs att rövarbandet grundades av en fredlös nomad, om det är sant eller inte är svårt att säga, men de jagar hellre efter mat, vapen och dyra varor än präglade mynt. I dagsläget består gruppen av folk av alla slag, men alla täcker de ansiktena på nomaders vis.

 

De Båtburna

Längst floderna ros de båtburnas snabba skepp. En arkipelagisk trupp med skrupellösa legosoldater sändes för att stoppa ett fartyg fullt med kargiska plundrare, men snart slöt de två grupperna ett avtal. Nu jagar dessa kampglada, giriga och pragmatiska kämpar tillsammans fram längst med skuggvedens strömmande vatten i jakt på guld, silver och dyrbar last. 

 



ÖVRIGA ROLLER


Värdshuspersonal

I värdshuset arbetar fortfarande personal trots att där numera bara finns rövare. Öl ska bryggas, gröt ska kokas och ved ska huggas. Många i personalen arbetar numera under hot. Rövarna ser ogärna att personalen förvinner bort även om många diskuterar i smyg hur de ska göra: Stanna och hoppas att något ändras, fly därifrån och riskera rövarbandens vrede?


SPECIAL: Om du anmäler dig som världshuspersonal så kommer du endast att betala halv lajvavgift! I gengäld förväntas du hjälpa till vid världshuset. De arbeten som kommer att behöva göras är av enklare sort, exempelvis se till så att det finns upphuggen ved och diskvatten, hjälpa till med servering, eller turas om att hålla bardisken. Det planeras inte för någon matlagning under lajvet annat än kaffekokning och eventuellt grötkok men detta kan komma att ändras.

 

Prisjägare och patrask

Rymlingar, prisjägare, hälare och annat patrask har såklart sökt sig till Tre mårdar när de får höra att detta blivit ett tillhåll för fredlösa. En del är här för att hålla sig undan, andra söker anställning eller så letar de efter gamla vänner eller fiender. Det kommer att finnas begränsade platser i denna grupp.

 

Laghållare

Dessa grupper är olika laguppehållande grupper, grupper som gärna skulle driva ut rövarpacket från Tre Mårdar och återskapa någon form av ordning på platsen. Om du väljer att spela i dess grupper kommer du inte att kunna bo i byn eller värdshuset och du kommer att ha hårdare lajv med mer konflikter. Du behöver ha bra lajvsinne och både kunna "vinna" och "förlora".

 

Venandiorden och Svarta ekens legoknektskompani

En pluton av professionella och stridshärdade legoknektar från Svarta ekens kompani har sänts upp från Mercatos tillsammans med krigarpräster från Venandiorden för att undersöka vad som sker vid Tre Mårdar. De är alla fast övertygade om att rövarna och svartkonstnärer måste drivas ut. Ordning och gudsfruktan måste återställas på platsen. Men hur det ska gå till är en annan fråga.


Ruinväktare

Nomader från Miraktervidderna har funnits i faggorna under flera år, de vakar över skogens ofta förhäxade ruiner och bistår byborna med råd, sjukvård och örtkunskaper. De har inte alltid dragit jämnt med de utforskare och skattsökare som anlänt till Tre Mårdar men de har snabbt insett att den tidigare ordningen var långt bättre än att låta mördare, rövare och kultister få styra skogen. Därtill har Karr som numera är gift med Guss ett pris på sitt huvud ute på vidderna.

 

Storjarlen Vidfinn Sjutrons utsända

Storjarlen Vidfinn försöker ena Kargaland under sin krona och har nått viss framgång. Han har slutit avtal med många rådsmedlemmar i Mercatos om allianser och handel. Hans utsända och hird har anlänt för att sluta ytterligare ett avtal med de styrande i Mercatos, men när det nu visar sig att rövare tagit värdshuset i besittning håller man sig utanför för att avvakta, osäkra vad nästa steg ska bli.