Vad handlar lajvet om

Storlajv 2022 - Den fördömdes belöning



Den fördömdes belöning

Skuggsagorkampanjens storlajv 2022


Vad handlar lajvet om?

En hel sommar har passerat sedan den vår då björnbesten fördrevs och Gula västarnas kompani nedgjordes i en blodig, upploppsliknande strid på värdshusets gårdstun.

 

* En maskerad ädling har låtit hyra in princip hela värdshuset. Hon säger sig vara komma från en förhäxad ättelinje och lovar guld och silver i övermått till den som kan bryta förbannelsen. Detta har gjort att besvärjare och ockultister av alla slag flockas till Tre mårdar.

 

* En sommerländsk baron har anlänt med spelande trubadurer, muntra vakter, smattrande fanor och kluckande öltunnor. En relik har rövats från baronens hemvist, en relik som måste återfinnas till varje pris. Tjuvaspåren leder mot Tre mårdar, men var det dyrbara föremålet gömts undan, är det ingen som vet.

 

* Mystiska landsstrykare har setts vandra längst månskensbelysta stigar. Alvfolk från Skugglandet säger den förste. Stråtrövare på väg till tjuvanästet Svarta fåret säger den andre. Hämndlystna nomadkrigare på jakt efter skattletare menar den tredje.

 

* Mitt i allt detta ska den inbitne ungkarlen och världshusvärlden "Gus" Guiseppo hålla bröllop med allt vad det innebär. Matlagning och tårtbak, ölanskaffning och pyntande, missnöjda släktingar och försvunna präster kommer att mötas i en härlig röra.

 


Var befinner vi oss?

Lajvet utspelar sig alltså i mitten av Skuggveden. Omnejden kan kallas för "by", då det finns några enstaka bofasta på platsen, i timrade hus eller tältläger. Mestadels cirkulerar resenärer som samlats kring värdshuset Tre Mårdar i beskydd från Skugglande för, en natts vila, handlande, politiska ärenden, magiutbyte eller något annat ärende. Platsen benämns i folkmun bara som Tre Mårdars gård.


 

Vad kommer du att ha möjlighet att uppleva på lajvet?

-Mystik, magi och skräck i en mörkare fantasyvärld.

-Kulturspel, i flera välskrivna och tydligt definierade kulturer.

-Politiska intriger, med chiffer, brev, hemliga agendor, löften och svek.

-Klassiskt äventyrande, med sökandet efter uråldriga skatter och actionfyllda strider.

-Myslajvade med brinnande lägereldar, kokande tekittlar, lekar och sånger på världshuset.



Anmäl dig till någon av våra grupper:


Inhyrd besvärjare

Otaliga magiker har lockats av den väldiga belöning som utlovats till den som häver den maskerade ädlingens förbannelse. Självlärda rännstenstrollkarlar, högt skolade besvärjare från prestigfyllda universitet, sommerländska andeviskare, kargiska varar och druider från Kargaslätten har tagit sig till värdshuset tillsammans med sina lärlingar och livvakter.

 

Förvridna rövare

En samling kraftigt förvridna har slagit upp sina tält i vildmarken utanför Tre Mårdar. De begår överfall och stjäl. Deras ohederliga aktiviteter leds av den maskerade Korpfursten vars ansikte ingen har sett. Rövarbandet behöver spejare och krigare men även någon som kan sälja det gods de stulit och någon som kan upprätthålla god kontakt med Skuggvedens andar.

  

Skuggvedens alvfolk

I skogen kan de anas - Skuggvedens spetsörade alver. De ser nästan ut som människor, men är andar som valt att ta köttslig form. Deras motiv är svårbegripliga och de passar inte in ibland människor. Om du vill spela alv så hör av dig till arrangörsgruppen för mer information.

 

Värdshuspersonal

Tre Mårdars värdshus behöver alltid personal! Arbeta i köket och bakom bardisken och samtidigt få tid över till lajvande. Många av värdshusets kockar och tjänstefolk är sommermarkare trots att ägaren "Gus" Guiseppi är arkipilagier, men folk av alla slag är välkomna att arbeta innanför värdshusets väggar.


Special: Om du anmäler dig som världshuspersonal så kommer du endast att betala halv lajvavgift! I gengäld förväntas du hjälpa till vid världshuset. De arbeten som kommer att behöva göras är av enklare sort, exempelvis se till så att det finns upphuggen ved och diskvatten, hjälpa till med servering, eller turas om att hålla bardisken. Det planeras inte för någon matlagning under lajvet annat än kaffekokning och eventuellt grötkok.

 

Bybor

I den lilla byn som vuxit upp kring värdshuset bor även annat folk av olika slag. Läkekunniga samlar sina örter, smeder, skräddare och träsnidare tillverkar sina varor. Byprästen har sorgligt nog försvunnit men avdankade skattsökare försöker ändå finna sin frid.

 

Släkten De La Tres Martres

Består av värdshusvärldens kusiner, sysslingar, fastrar och ingifta familjemedlemmar. Alla har tagit sig hit från Mercatos. De flesta av dem tilhör den bemedlade borgarklassen. De är skrivare, penningutlånare, konsthantverkare och näringsidkare. Få av dem har bevistat skogen förut. De flesta av dem längtar redan hem till stadens bekvämligheter, men kanske någon kommer få smak på Skuggvedens äventyr.

 

Ölstugan Svarta Fåret

Inte långt från Tre mårdar ligger ett ödehus som länge ansetts hemsökt. Nu har det rustats upp och en skara tvivelaktiga figurer har gjort om stugan till ett ölhus. Nu säljs här billig öl och mögligt bröd, viktade tärningar rullas på borden och tvivelaktiga affärer görs bakom smutsiga draperier. Svarta Fårets ölstuga söker ölupphällare, falskspelare, utkastare, tjuvar och hälare.

 

Ruinväktare

En samling nomader från Miraktervidderna har uppfört ett läger på toppen av ett berg inte långt från Tre Mårdar. Härifrån vakar de över Skuggvedens ruiner och försöker hålla fred med skogens andar. De fungerar ofta som helare och rådgivare åt byborna. Efter de senaste årens otaliga tabubrott har dock en del ruinväktare börjat tala för ett mer hårdhänt förfarande. Ruinväktarna söker dansande druider, smygande spejare, stolta krigare och kunniga helare.

 

Baron Malderot av Vidfältens följe

Ett sommermarkist adlesfölje på jakt efter en försvunnen relik. Här finns pager och väpnare, gycklare och kockar, skrivare och sagoberättare.

 

Kargiska pälsjägare

Ett följe jägare har sökt sig ned från det karga norden för att fylla upp förråden med pälsverk, kött och mer exotiska djurdelar. De har slagit sig ned strax utanför byn sina tält. (Denna grupp är i första hand tänkt för CREW)



CREW

Till detta lajv söker vi CREW.

Varför ska jag vara med i CREW?

-Betala endast halv lajvavgift!

-Får du vara med och spela roliga, spännade och intressanta dubbelroller (SLP-roller)!

-Får du vara med på trevligt förlajvshäng på torsdagskvällen!

 

Om du vill vara CREW förväntar vi oss:

-Att du dyker upp på torsdagen innan lajvet

-Att du hjälper till med enklare saker innan lajvet, exempelvis: kryssar för vilka som har checkat in, kolla så att lajvare kör bort sina bilar, hjälper arr att bära ut och ställa i ordning rekvisita

-Att du hjälper till att kontrollerar området efter lajvet och hjälper till att delegera ut sysslor till lajvare när vi städar tillsammans.

Det kommer att finnas begränsat med CREW-platser och de kommer inte att tillsättas enligt ”först-till-kvarn-principen” I stället så kommer människor som har hjälpt föreningen tidigare samt människor som gör att vi får en bra representation på SLP-rollerna att ha förtur.

 

 

Egna förslag

Har du egna förslag på grupper eller roller? Hör av dig till arrangörerna innan du gör din anmälan så att vi kan godkänna ditt förslag.