Vad handlar lajvet om

Storlajv 2020 - Skuggornas gästabud



Skuggornas gästabud

Skuggsagorkampanjens storlajv 2020

 


Vad handlar lajvet om?

En vinter har passerat sedan höstens svärdspel. Nu är sommaren åter här, Skuggvedens stigar är åter fria från snö och nya resenärer börjar fylla värdshusets rum.


* Två grupper med kargi har anlänt till bygden. Det ena sällskapet verkar vara på plats för handel och gästabud medan de andra inte verkar ha lika rent mjöl i påsen. Dessutom verkar de båda grupperna inte vara på särskilt god fot med varandra. Kommer ny kontakter att knytas? Eller nya fiender att skapas? Kommer tre mårdar att förvandlas till ett slagfält där krigiska spjut och yxor slåss mot rundsköldar?

* Den gamla häxstugan strax utanför byn har tagits över av en skara tjuvar och banditer som öppnat upp ölstuga för avvisade och missanpassade. Hur ska Tre Mårdar kunna klara konkurrensen? Vilken typ av gäster kommer att dras till den nya puben? Hur länge kommer handelsrådet i Mercatos att acceptera att en pub drivs utan vare sig ha skaffat rätt tillstånd eller betalat skatt?

* Värdshusvärden Guiseppis trettioandra födelsedag kommer förande med stormsteg, men värden verkar inte så glad över detta. Kanske ska hans anställda sommermarkare och byns permanenta invånare kunna muntra upp honom med en stor överraskningsfest. Vem ska ordna maten? Vem ska spela musiken? Hur ska det hållas hemligt? Vad är det egentligen som tynger Guss? Vem kan ordna fram den finaste presenten?

* Söderifrån har en samling pilgrimer anlänt med sitt döda helgon i en bärstol. De dyrkar Vandraren och befinner sig i ständig färd. Vad har de sett på sina resor? Varför har de valt att resa till Tre Mårdar? Kommer någon av byborna att lockas av deras löfte om botgöring? Hur ska byns präst förhålla sig till nykomlingarna? Varför tycks de nomadiska ruinväktarna så intresserad av pilgrimernas förehavanden?


 

Lajvet kommer att gå av stapeln den 20-23 augusti i SLI:s lajvby i Tällberg ett par mil norr om Skellefteå. Mer info om område finns under "Praktiskt".



Var befinner vi oss?

Lajvet utspelar sig alltså i mitten av Skuggveden. Omnejden kan kallas för "by", då det finns några enstaka bofasta på platsen, i timrade hus eller tältläger. Mestadels cirkulerar resenärer som samlats kring värdshuset Tre Mårdar i beskydd från Skugglande för, en natts vila, handlande, politiska ärenden, magiutbyte eller något annat ärende. Platsen benämns i folkmun bara som Tre Mårdars gård.


 

Vad kommer du att ha möjlighet att uppleva på lajvet?

-Mystik, magi och skräck i en mörkare fantasyvärld.

-Kulturspel, i flera välskrivna och tydligt definierade kulturer.

-Politiska intriger, med chiffer, brev, hemliga agendor, löften och svek.

-Klassiskt äventyrande, med sökandet efter uråldriga skatter och actionfyllda strider.

-Myslajvade med brinnande lägereldar, kokande tekittlar, lekar och sånger på världshuset.



Anmäl dig till någon av våra grupper:


Dansande rävens handelshus

Krutmakare och kanongjutarna från Svartdal i Sommermark har en delegation på plats för att visa upp sina varor, sälja sina produkter och skriva stora kontrakt. Handelshuset behöver svaveldoftande alkemister, slipade förhandlare, inhyrda vakter, fokuserade ritningsritare och skickliga hantverkare.

 

Förvridna rövare

En samling kraftigt förvridna har slagit upp sina tält i vildmarken utanför Tre Mårdar. De begår överfall och stjäl. Deras ohederliga aktiviteter leds av den maskerade Korpfursten vars ansikte ingen har sett. Rövarbandet behöver spejare och krigare men även någon som kan sälja det gods de stulit och någon som kan upprätthålla god kontakt med Skuggvedens andar.

 

Svarta Ekens Kompani

Ett kompani med arkipelagiska legosoldater är stationerade vid Tre Mårdar. De är inhyrda av handelsrådet i Mercatos och bevakar stadens intressen i området. Kompaniet behöver bittra veteraner, unga hetsporrar, inhyrda stigfinnare, predikande kamppräster och härdade fältskärar.

 

Skuggvedens alvfolk

I skogen kan de anas - Skuggvedens spetsörade alver. De ser nästan ut som människor, men är andar som valt att ta köttslig form. Deras motiv är svårbegripliga och de passar inte in ibland människor. Om du vill spela alv så hör av dig till arrangörsgruppen för mer information.

 

Värdshuspersonal

Tre Mårdars värdshus behöver alltid personal! Arbeta i köket och bakom bardisken och samtidigt få tid över till lajvande. Många av värdshusets kockar och tjänstefolk är sommermarkare trots att ägaren Guiseppi är arkipilagier, men folk av alla slag är välkomna att arbeta innanför värdshusets väggar.

Special: Om du anmäler dig som världshuspersonal så kommer du endast att betala halv lajvavgift! i gengäld förväntas du hjälpa till vid världshuset. De arbeten som kommer att behöva göras är av enklare sort, exempelvis se till så att det finns upphuggen ved och diskvatten, hjälpa till med servering, eller turas om att hålla bardisken. Det planeras inte för någon matlagning under lajvet annat än kaffekokning och eventuellt grötkok.

 

Bybor

I den lilla byn som vuxit upp kring värdshuset bor även annat folk av olika slag. Läkekunniga samlar sina örter, smeder, skräddare och träsnidare tillverkar sin varor. Byprästen håller sina predikningar och avdankade skattsökare försöker finna sin frid.

 

St. Eneris vandringsorden

Ett litet följe på evig vallfärd har anlänt till Tre Mårdar. Med sig har det helgonet St. Eneris kropp i en bärstol. Pilgrimerna består av arkipilagier och sommermarkare som givit upp sina gamla liv för att följa Vandrarens ord. Orden söker ångerfulla botgörare, unga adepter och clericer med gudomliga visioner.

 

Ölstugan Svarta Fåret

Inte långt från Tre mårdar ligger ett ödehus som länge ansetts hemsökt. Nu har det rustats upp och en skara tvivelaktiga figurer har gjort om stugan till ett ölhus. Nu säljs här billig öl och mögligt bröd, viktade tärningar rullas på borden och tvivelaktiga affärer görs bakom smutsiga draperier. Svarta Fårets ölstuga söker ölupphällare, falskspelare, utkastare och hälare.

 

Ruinväktare

En samling nomader från Miraktervidderna har uppfört ett läger på toppen av ett berg inte långt från Tre Mårdar. Härifrån vakar de över Skuggvedens ruiner och försöker hålla fred med skogens andar. De fungerar ofta som helare och rådgivare åt byborna. Men nu anar de att någonting ondskefullt är i antågande, någonting som måste stoppas. Ruinväktarna söker dansande druider, smygande spejare, stolta krigare och kunniga helare.

 

Erika Rödes västkargiska plundrare

Ett par av Erikas plundrare är åter på platsen, stukade efter ett blodigt nederlag mot storjarlen av Stormfjord har de tvingats fly söderut in i Skuggveden. Erika Röde behöver härdade kämpar, flinka bågskyttar, rutinerade sjöfarare och orädda varar som kan hantera magi.

 

Storjarlens följe

Storjarlen över Stormfjorden i östra Kargaland har sänt ett följe för att knyta kontakter och idka handel med arkipilager, sommermarkare och nomader. Dessutom ska det hållas gästabud. Storjarlen behöver krigare i hirden, mystiska varar, sjungande barder, och lagkunniga runristare.

 

CREW

Till detta lajv söker vi CREW.

Varför ska jag vara med i CREW?

-Betala endast halv lajvavgift!

-Får du vara med och spela roliga, spännade och intressanta dubbelroller (SLP-roller)!

-Får du vara med på trevligt förlajvshäng på torsdagskvällen!

 

Om du vill vara CREW förväntar vi oss:

-Att du dyker upp på torsdagen innan lajvet

-Att du hjälper till med enklare saker innan lajvet, exempelvis: kryssar för vilka som har checkat in, kolla så att lajvare kör bort sina bilar, hjälper arr att bära ut och ställa i ordning rekvisita

-Att du hjälper till att kontrollerar området efter lajvet och hjälper till att delegera ut sysslor till lajvare när vi städar tillsammans.

Det kommer att finnas begränsat med CREW-platser och de kommer inte att tillsättas enligt ”först-till-kvarn-principen” I stället så kommer människor som har hjälpt föreningen tidigare samt människor som gör att vi får en bra representation på SLP-rollerna att ha förtur.

 

 

Egna förslag

Har du egna förslag på grupper eller roller? Hör av dig till arrangörerna innan du gör din anmälan så att vi kan godkänna ditt förslag.