Anmälan

Anmälan går till på följande sätt:


* läs in dig på världen, kulturen och reglerna.

* läs på om de olika valbara grupperna nedan.

* anmäl dig på formuläret HÄR

* betala deltagaravgiften på 250 kr till Handelsbanken, clearingnr 6262 och nr 703 582 542.

* invänta bekräftelsemail på att din karaktär är godkänd eller behöver kompletteringar.

* peppa och planera!


Anmälan till mat

I priset på 125 kronor ingår:

Fredag: middag i form av kall plocktallrik. Exempelvis kyckling, oliver, paj och inlagda grönsaker.
Lördag: enkel frukost i form av olika slags bröd, smör, ost, te eller kaffe. Eventuellt ägg.
Lördag: samma middag som ovan.
Söndag: samma frukost som ovan.

Du kommer alltså att behöva ordna lunch och mellanmål själv.

Betala avgiften på 125 kronor till Handelsbanken, clearingnr 6262 och nr 703 582 542.


--OBS!!!--
Märk betalningen med MAT+ditt namn så att vi vet att du har betalat.

Senaste datum för matanmälan:
2:a augusti.


Anmäl dig till mat HÄR


Sista anmälningsdag

Anmälan är öppen fram till 9:e augusti, men om du anmäler dig och betalar efter 1:a augusti tillkommer en kostnad på 100 kr. Du får inte heller någon intrig efter 1:a augusti, då vi inte har hunnit skriva därefter. Så anmäl er före 1:a augusti!


Om intriger

Detta lajv tillhandahåller intriger. Mer om det hittar du under fliken "Vad är lajv".

Intrigerna kommer i huvudsak att delas ut till hela gruppen, och i enstaka fall även till individer. Du väljer själv om du vill spela på innehållet i intrigen, men vi arrangörer har tänkt till ordentligt inför dessa intriger, och många spännande trådar kan vävas ihop under lajvet om ni i gruppen spelar på intrigen ni får.



Grupper

För att kunna skriva bra intriger och för att främja spel så ser vi gärna att ni söker till någon av de

grupper vi valt att ha med under detta lajv.



Gycklare

När mycket folk samlas dyker det också upp underhållare som akrobater, jonglörer, musiker, siare, eldslukare och godisförsäljare. Vissa drygar även ut sin kassa med mer tveksamma metoder som tjuvnad och skattletande. Som gycklare kan du komma från vilket folk du vill.


Vad behöver jag?

Du behöver kläder som matchar det folk du tillhör, gärna lite extra festliga. Samt det du behöver för att utföra ditt gyckleri, exempelvis instrument, bollar eller poi.


Vilket huvudsakligt spel får jag?

Du kommer att få interagera med de flesta, du kommer att ha mycket tid till mys och festlajvande. Du kommer även att få tid till äventyrande i skogarna och goda möjligheter att sprida och höra rykten.


Förvridna

Ute i skogen lever ett följe förvridna. De lever av jakt, samling och röveri. Ibland beger de sig in till Tre Mårdar för att byta varor eller kanske lockas de av svärdsspelen?


Vad behöver jag?

Kläder som lämpar sig för skogslevande förvridna .Mycket skinn, läder och päls.slitet och smutsigt. Någon form av förvridning; exempelvis märkliga linser, svans, klor, horn eller något annat omänskligt. Gärna ett boffervapen.


Vilket huvudsakligt spel får jag?

Som förvriden får du mycket vildmarks- och lägerspel. Du kommer att bo utanför byn. Som förvriden så är du välkommen ned i byn men det kommer att bli uppståndelse och du kommer att mötas av rädsla och fördomar när du kommer ned. Som förvriden kommer du att få strida, antagligen mer än andra grupper om du vill. Det kommer även att finnas nya regler som gör att du kan övrfalla skattletare i skogen utan att bli efterlyst eller bannlyst från världshuset. Detta för att få chans till mer spel för dig.


Östkargi på undir

Från öst beger sig kargir på en andlig resa, innan de beslutar sig för att bli bofasta. Mer fakta om undir hittar du under Lajvvärlden. Vissa passerar endast Tre mårdar på vägen, andra har valt at stanna här ett längre tag.


Vad behöver jag?

Passande kläder för östkargi.


Vad för huvudsakligt spel får jag?

Relationsriktat spel till dina folkslagsfränder men också får du ta del av mystiken ifrån Skuggveden. Du kan bo i eget tält utanför eller i byn, det får du välja själv, eller i mån av plats på värdshuset.


Kargiska plundrare

En samling västkargiska plundrare är på väg söderut för att plundra rika arkipilagska kustbyar på värdesaker och trälar. De har stannat vid Tre mårdar för att sälja av de lilla plundringsgods de hittills hittat och kanske för att delta i svärdsspelen. De passar sedan antagligen på att dryga ut kassan som hyrsvärd, livvakter eller skattletare.


Vad behöver jag?

Kargiska kläder, gärna boffervapen. Rustning är på inget sätt ett måste men det är en bonus.


Vilket huvudsakligt spel får jag?

Många kommer att vara rädda eller arga på er. Men du är välkommen till världshuset så länge du sköter dig. Du kommer att få mycket kargiskt kulturspel, goda möjligheter till action i form av strid och äventyrande.

 

Bybor och världshuspersonal

Runt Tre mårdar så lever ett fåtal bybor som har valt att förlägga sina liv ute i den väldiga

skuggveden. De flesta som gjort detta lever antingen av vad skogen ger i form av örtplockare, jägare

och fiskare men vissa lever på de resenärer och lycksökare som vågar sig ut i skogen och tjänar sitt

uppehälle som vägvisare, läkare, hantverkare eller som byapräster. De flesta byborna är

ursprungligen Sommermarkare men ett fåtal är inflyttade Arkipelagier och Kargi.


Vad behöver jag?

Kläder som passar det folk du härstammar från. Gärna av enklare modell. Om du är hantverkare och vill utöva ditt hantverk behöver du ta med dig verktyg och material.


Vilket huvudsakligt spel får jag?

Du kommer att få jordnära, småskaliga byaintriger med stor möjlighet till myslajvande. Om du spelar sommerlänning så har du möjlighet att delta i bakarspelen som byns sommerlänning ar har utlyst som en motpol till de våldsamma svärdsspelen.


Special: Om du anmäler dig som världshuspersonal så kommer du endast att betala halv lajvavgift! i gengäld förväntas du hjälpa till vid världshuset. De arbeten som kommer att behöva göras är av enklare sort, exempelvis se till så att det finns upphuggen ved och diskvatten, hjälpa till med servering, eller turas om att hålla bardisken. Det planeras inte för någon matlagning under lajvet annat än kaffekokning och eventuellt grötkok.


Venandi- och Exitiumordern

Medlemmar från templets två stora ordnar har begivit sig mot platsen. Dels för att undersöka den mystiska Skuggveden men även för att stoppa svartkonstnärer och mörka kulter som enligt ryktena ska finnas på plats.


Vad behöver jag?

Arkipilagiska kläder. Gärna ansiktsmask och boffervapen. Gärna religösa ting, exempelvis rökelser, amuletter eller stola, alltså tygband med heliga texter att hänga över axlarna.


Vilket huvudsakligt spel kommer jag få?

Du kommer att få högstatusspel och mycket religiöst spel med cermonier och ritualer. Du kommer att få nysta i mysterier och göra expeditioner ut i skogen.


Ruinväktare

Från Miraktervidderna i väster har ett följe nomader vandrat in. De befinner sig i skogen för att skydda ruinerna från gravplundrare. Eller skyddor de gravplundrarna från ruinerna? Många i byn visar ruinväktarna respekt och hoppas att nomaderna ska kunna hålla andarna i skuggvärlden nöjda.


Vad behöver jag?

Nomadkläder, gärna boffervapen.


Vilket huvudsakligt spel kommer jag få?

En del lägerspel då du bor utanför byn. Du är alltid välkommen till byn och de flesta uppskattar din närvaro. Du kommer att få mycket spel som handlar om det mystiska om andar, ritualer och skuggvärlden.  Du kommer också att få möjlighet till konfliktspel, vandringar i skogarna och strid för att skydda fornlämningar. Kanske vill du också delta i svärdsspelen?


Magikerakademin

Det mindre lärosätet, Maestro Millians privatakademi för de fördolda konsterna, ifrån den arkipilagiska staden Vizany  har valt att sända ett följe av lärare och studenter till platsen. De är på plats för att studera Skuggvedens andevärld, skogens ovanliga örter och ruinrikets lämningar. Med sällskapet kan även eventuella livvakter och tjänare finnas.


Vad behöver jag?

Arkipilagiska kläder, gärna finare. Gärna besvärjelse tillbehör exempelvis skrifter, bläck och papper och dylikt.


Vilket huvudskaligt spel kommer jag att få?

Du kommer att få undersöka mysterier, sitta med svårtydda skrifter, gå på exkursion i skogarna och diskutera saker ur ett vetenskapligt perspektiv. Kanske är du en ung lärling som längtar efter äventyr och fester eller en gammal mästare som saknar din bekväma säng.


Ockultister (special)

På platsen finns några medlemmar ur litet hemligt sällskap som dyrkar den mörka entiteten Lögnare. De försöker förstå det fördolda och vinna personliga fördelar genom att använda förbjudna skrifter. Ockultisernas tro är förbjuden och de måste hålla sig dolda. Om du anmäler dig som ockultist är du också medlem i en annan grupp och det är vad du utger dig för att vara, att du är ockultist är en hemlighet. Du kommer heller inte att veta vilka de andra ockultisterna är vid lajvets start. Denna grupp kommer att hållas rätt liten, så det finns begränsade platser.


Vad behöver jag?

Kläder som passar till den roll du utger dig för att vara, samt mörk kåpa, kappa eller mantel att ha vid möten. Du kommer att få en mask till låns.


Vilket huvudsakligt spel kan jag vänta mig?

Du kommer att få spel som handlar om att smyga, hemliga möten, cermonier och ritualer. Du kommer också att vara eftersökt och om du väljer att spela ockultist finns det en risk att du avslöjas och att det kan bli nödvändigt för dig att byta roll.


Deltagare i svärdsspelen

Många har anlänt till Tre mårdar för att delta i vapenlekarna. Allt ifrån riktiga vapenmästare till råa hyrsvärd och äventyrslystna ungdommar som aldrig hållit ett vapen. Deltagarna kan komma från vilket folk de vill och om du anmäler dig som deltagare i svärdsspelen så får du gärna även tillhöra en annan grupp också.


Vad behöver jag?

Kläder som passar det folk du härstammar från. Gärna boffervapen. Ett fåtal vapen kommer att finnas till utlåning.  Vapnen måste inte vara svärd.


--Viktigt om Svärdsspelen- -

Svärdsspelen kommer inte att avgöras genom vanliga bofferstrider. I stället kommer de två tävlande att innan varje strid träffas tillsammans med arrangör för att lotta om vem som kommer att vinna striden. Detta tänker vi kommer att ge:


-Snyggare strider. De som slåss kan lägga allt fokus på att hugga och parera snyggt och behöver inte tänka på att försöka vinna.

-Mer öppenhet för att nylajvare eller lajvare som inte brukar boffra ska känna att de ska kunna vara med och spela skickliga krigare utan att stoppas av att de off är ovana vid att boffras.

-Mer spel kring förberedelsena före matcherna. Kämpar som föröker få sina vapen välsignade, förgifta sina motståndare eller sveper alkemiska dekokter för ökad skärpa kommer att ha större chans att vinna lottningarna.



Övriga grupper

Om du har en bra idé till en ny grupp eller om du spelade i en grupp på ett tidigare Skuggsagorlajv som du skulle vilja återkommer, så  hör av dig till arrangörerna för att få din idé godkänd före du skickar in anmälan.


CREW

Till detta lajv söker vi CREW.


Varför ska jag vara med i CREW?

-Betala endast halv lajvavgift!

-Får du vara med och spela roliga, spännade och intressanta dubbelroller (SLP-roller)!

-Får du vara med på trevligt förlajvshäng på torsdagskvällen!


Om du vill vara CREW förväntar vi oss:

-Att du dyker upp på torsdagen innan lajvet

-Att du hjälper till med enklare saker innan lajvet, exempelvis: kryssar för vilka som har checkat in, kolla så att lajvare kör bort sina bilar, hjälper arr att bära ut och ställa i ordning rekvisita

-Att du hjälper till att kontrollerar området efter lajvet och hjälper till att delegera ut sysslor till lajvare när vi städar tillsammans.

Det kommer att finnas begränsat med CREW-platser och de kommer inte att tillsättas enligt ”först-till-kvarn-principen” I stället så kommer människor som har hjälpt föreningen tidigare samt människor som gör att vi får en bra representation på SLP-rollerna att ha förtur.